Tien tips om aandachtig en bewust te eten

1. Breng je aandacht naar het NU
Een duidelijk begin voor het eten in de vorm van een ritueel helpt je om in het hier en nu te zijn. Volg bijvoorbeeld bewust je ademhaling, neem een moment van dankbaarheid voor je voeding of een moment van stilte.

2. Eet op een vaste plaats
Wanneer je telkens iets eet als je bijvoorbeeld tv kijkt, dan krijg je op de duur vanzelf zin zodra je de afstandsbediening neemt. Door aan tafel te eten en niet tegelijk tv te kijken of te lezen ‘ontkoppel’ je activiteiten die met eten samenhangen. Probeer er ook een sfeervolle plaats van te maken.

3. Eet zittend
Eet zittend, ook als je onderweg bent, en bij voorkeur in een rustige omgeving. Dit betekent niet eten terwijl je auto rijdt.

4. Eet zonder afleiding
Geef jezelf de kans om je aandacht op je maaltijd te richten en ervan te genieten. Dus: zonder tv, radio, krant, boek en vermijd hevige discussies op die moment.

5. Neem een bescheiden portie
Kiezen voor een bescheiden portie helpt om te voorkomen dat je teveel eet. Schep één keer op. Het gebruik van een klein bord scheelt ook al 20%.

6. Eet met plezier door al je zintuigen bij het eten te betrekken
De sleutel tot eten met plezier is je tong. Wanneer je het eerste hapje in je mond stopt, wacht dan even voordat je begint te kauwen. Neem de smaak waar alsof je het voor het eerst proeft. Wees je ook bewust van je andere zintuigen. Wat je ruik je? Ziet het er mooi uit? Een mooi kleurenpalet?

7. Neem kleine hapjes en kauw goed
Bewust kleine hapjes nemen en daar goed op kauwen helpt om het eten beter te proeven en langzamer te eten. Hierdoor heb je ook eerder een verzadigingsgevoel. Kauw elke hap totdat het eten in je mond vloeibaar is. Dat is goed voor je spijsvertering en er komt meer smaak vrij. Probeer tijdens het proces van proeven, kauwen en slikken je aandacht erbij te houden.

8. Eet langzaam om teveel eten te voorkomen
De reden dat veel mensen teveel eten is dikwijls omdat ze te vlug eten. Langzaam eten en pauzeren helpt je om je bewust te worden wanneer je op een aangename manier voldaan bent. Zo kan je stoppen voordat je teveel gegeten hebt. Een manier om langzamer te eten is om je bestek neer te leggen tussen twee hapjes. Ook kun je op deze manier volop genieten van wat je eet.

9. Sla geen maaltijden over
Wanneer je maaltijden overslaat neemt je honger toe en wordt het moeilijker om bewuste eetkeuzes te maken. Dit kan leiden tot het eten van tussendoortjes die vlug te nemen zijn. Je eet hierdoor meer en ongezonder dan jij je bewust bent. Eet bij voorkeur rond dezelfde tijd zodat je lichaam in een evenwichtig ritme geraakt.

10. Waarom wil je eten?
Wacht even voordat je wilt gaan eten en stel jezelf de vraag: Waarom wil ik eten? Er zijn verschillende soorten honger. Zo heb je naast maaghonger bijvoorbeeld ook neushonger,ooghonger, mondhonger, hoofdhonger en emotionele honger. Die laatste twee spelen meestal de hoofdrol. Je kunt beginnen met deze tips en wil je de kunst van mindfull eten ècht verstaan leer dan je (vaak saboterende) gedachten en gevoelens te observeren.

bron: emotie-eten.nl